نشانی به افتخار ترانه سرای ملی ایران
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۲۰۴۶
گروه فرهنگی / نخستین دوره جایزه ملی عارف به پاسداشت عارف قزوینی شاعر، ترانهسرا، تصنیفساز و موسیقیدان نامدار ایرانی و با میزبانی شهر قزوین برگزار شد؛ مراسمی که عصر پنجشنبه و با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان، نفرات برتر این رویداد هنری را معرفی کرد.
فراخوان این جایزه بهمن ماه منتشر شد و یکی از اهداف آن حمایت و پشتیبانی از تولیدات هنری در زمینه تصنیف و ترانه در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی است که در دوره نخست توانست با استقبال گستردهای روبهرو شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما در مراسم اختتامیه این جایزه - جشنواره ای که در سالن اجتماعات دانشگاه تربیت معلم قزوین برگزار شد - از علی اکبر شکارچی نوازنده کمانچه و میرزا علی اکبر ثقفی قزوینی پیشکسوت موسیقی و ردیف خوان و محمود وکیلها نوازنده سنتور تجلیل به عمل آمد و همچنین از کتاب اخبار عارف قزوینی در مطبوعات از دوره قاجار تا عصر حاضر تألیف و پژوهش مهدی نور محمدی نیز رونمایی شد. اجرای گروه موسیقی ونداد با قطعاتی از عارف و آواز علیاکبر شکارچی، اجرای کمانچه توسط استاد رضا پرویززاده عضو هیأت داوران و همخوانی گروه محمد جلیل عندلیبی از دیگر برنامههای این مراسم بود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در مراسم اختتامیه این جایزه به تنگناهای فراوان، مالی، فرهنگی، اقتصادی و حتی اجتماعی اشاره کرد و با وجود این مشکلات استقبال گستردهای از این جشنواره صورت گرفت. محمد حسین اسماعیلی افزود: امروز معتقدیم مسیری که جشنواره عارف در پیش گرفته است در ابتدای راه خود قرار دارد و می تواند با جریانسازی، ایجاد پویایی و رفع رخوت از روزهای موسیقی ایرانی تأثیرگذاری خوبی در ارتقا و تعالی آثار تولید شده در کشور داشته باشد.
داریوش پیرنیاکان عضو هیأت داوران جشنواره در پیامی تصویری برگزاری جشنوارههای اینچنینی در معرفی موسیقی اصیل ایرانی عارف قزوینی و سبکهای موسیقی سنتی ما را اثربخش خواند و گفت: در سالهای گذشته تصنیف بهطور کلی از حافظه موسیقایی مردم ایران رفته و بسیاری از مردم عادی از آن فاصله گرفته بودند اما امروز شاهد استقبال دوباره مردم از این سبک هستیم و نباید اجازه دهیم که سبک موسیقی سنتی ما فقط به سلیقه و تمایلات گروهی خاص از مردم باشد. علیاکبر شکارچی نوازنده پیشکسوت کمانچه نیز گرامیداشت بزرگمردی چون عارف قزوینی که در تلخکامی روزگار اندوهی عمیق کشیده بود را جای بسی خوشحالی عنوان کرد: عارف قزوینی همدوره بسیاری از بزرگان بوده است، افرادی که زیر تیغ بودند و گلایه هم کردند ولی جادویی که عارف قزوینی انجام داد استفاده از موسیقی بود و توانست صدای اعتراض خود را در این قالب به گوش برساند و همه مردم بهخاطر شعر و موسیقی عارف فقط به او اعتماد داشتند و نفس جادویی او در کنار ذهن خلاق و آزاده و مبارز او با هم در اثربخشی موسیقی آگاه بوده است. هدایتالله جمالیپور استاندار قزوین هم پیامی به نخستین دوره جایزه ملی عارف قزوینی منتشر کرد. مهدیه سادات قافله باشی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین نیز در این مراسم خبر از نامگذاری دو معبر شهری به نام استاد میرزا علیاکبر خرم و استاد محمد وکیلها از هنرمندان قزوینی داد. جشنواره جایزه ملی عارف با همکاری دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران، خانه موسیقی ایران، استانداری و شهرداری و سازمان برنامه و بودجه استان قزوین برگزار میشود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
عارف قزوینی، زبان تحولات تاریخ معاصر ایران است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهانه برگزاری دو رویداد جایزه ملی موسیقی عارف و «نشان ملی دبیر سیاقی» پیامی را منتشر کرد. در بخشی از متن پیام سیدعباس صالحی به این دو رویداد آمده است: «موسیقی ایرانی و زبان و ادبیات دو حلقه اثرگذار در زنجیره فرهنگ و هنر ایران زمین به شمار میرود که استحکام بخش و مقوم هویت فرهنگی این سرزمین محسوب میشوند. حفظ، تقویت و گسترش این دو در جغرافیای فرهنگی کشور از اهمیت چشمگیری برخوردار است. مایه خرسندی است که این روزها دو رویداد بزرگ ملی به میزبانی استان فرهنگ مدار قزوین که از گذشتههای دور تاکنون خاستگاه و مهد علم و ادب و فرهنگ و هنر بوده، در حال برگزاری است. جایزه ملی عارف در حوزه تصنیف و ترانههای ایرانی و نشان ملی دبیرسیاقی در حوزه زبان و ادب فارسی علاوه بر پاسداشت نام و آثار دو شخصیت اثرگذار تاریخ فرهنگی ایران زمین، در احیا و تقویت دو شاخصه مهم فرهنگ ایرانی یعنی موسیقی و زبان و ادب فارسی راهگشا خواهد بود. زنده یاد عارف قزوینی از نامداران عرصه شعر و ترانه و تصنیف که نقش برجستهای در بیان تحولات تاریخ معاصر ایران و حمایت از آزادیخواهی و عدالتطلبی داشت، برگزاری جایزه ملی عارف تقدیر از این مقام هنری و زمینه ساز حمایت از تولید تصانیف و تولیدات موسیقایی ارزشمند خواهد بود.»
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: فرهنگ و ارشاد اسلامی جایزه ملی عارف موسیقی ایران عارف قزوینی علی اکبر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۲۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شیفتگانِ آن عارفِ عاشق/ ایرانیان زیادی مرید و دلبسته امام صادق بودند، از عطار و بایزید بسطامی تا جابر ابن حیان
میگویند یک بار به فارسی سخن گفته بود: هر که درم اندوزد، جزایش دوزخ باشد. ایرانیان نیز این جمله فارسی امام را یادداشت کرده بودند.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، امام جعفر ابن محمد (ع) در صد و سی و ششمین سالروز ولادت پیامبر (ص) در شهر مدینه به دنیا آمد. پدرش امام محمد باقر (ع) و مادرش اسما امفروه بود.
۱۲ ساله بود که پدربزرگش امام سجاد (ع) به دست امویان به شهادت رسید. از سنین نوجوانی به واسطه نقل روایات صحیح از پیامبر در میان مردم به صادق، فاضل و طاهر لقب گرفت. نوشتهاند که او مردی کوتاه قد، دارای موهایی سیاه و پرپشت، بینی بلند و صورتی سفید و خالی بر گونه بوده است.
امویان اساسا حکومتی نژادپرست بودند و اقوام غیرعرب را تحقیر میکردند. در این میان ایرانیان دودسته شدند. عدهای دنبال درگیری مسلحانه با امویان رفتند. در این تاریخ زید ابن سجاد (ع)، عموی امام صادق و پسرش یحیی با حمایت ایرانیان قیام کردند. هر دو شکست خوردند. سر زید در کوفه از تنش جدا شد و یحیی نیز در خراسان و حوالی افغانستان کشته شد.
تعداد زیادی از ایرانیان نیز به پیروی از امام صادق (ع) تلاش کردند از طریق افزایش علم و آگاهی مبارزه کنند. نوشتهاند امام ششم، ۳۷۵۰ شاگرد داشت که اکثر آنان ایرانی بودند و برای او سوغاتی ایرانی میآوردند. حضرت صادق (ع) در حدیثی گفته بود: پشت کردن مردم عرب به قرآن تحقق یافت و خداوند به جای آنها ایرانیها را فرستاد. آنها نیز از جان و دل اسلام را پذیرفتهاند.
میگویند یک بار به فارسی سخن گفته بود: هر که درم اندوزد، جزایش دوزخ باشد. ایرانیان نیز این جمله فارسی امام را یادداشت کرده بودند.
از شاگردان ایرانی بزرگ امام صادق (ع) میتوان به جابر حیان اشاره کرد که در خراسان به دنیا آمد و در ایلام از دنیا رفت. غربیها او را پدر علم شیمی و با نام Geber میشناسند. او آنقدر تحت تاثیر امام بود که در ابتدای تمام مطالبش نوشته است آنها را از استادش جعفر صادق آموخته است.
ثابت ابن دینار، ابوحمزه که بیشتر با دعای ابوحمزه ثمالی او را میشناسیم، زرارة ابن اعین و عمران ابن عبدالله اشعری که اهل قم بود از دیگر شاگردان ایرانی امام صادق (ع) بودند. امام ششم، فقه مدون شیعه را بنیان گذاشت و شاگردان او را در سرتاسر بلاد اسلامی با نام جعفری میشناختند.
شاعران و عارفان بزرگ ایرانی، چون عطار نیشابوری و بایزید بسطامی نیز خود را مرید و پیرو جعفر ابن محمد (ع) میدانستند.
عطار نیشابوری در کتاب مشهور خودش، تذکرةالاولیا نوشته است: «آن سلطان ملت مصطفوی، آن برهان حجت نبوی، آن عامل صدیق، آن عالم تحقیق، آن میوهی دل اولیاء، آن جگرگوشه انبیاء، آن ناقد علی، آن وارث نبی، آن عارف عاشق، جعفر الصادق رضی الله عنه.
گفته بودیم که اگر ذکر انبیاء و صحابه و اهل بیت کنیم کتابی جداگانه باید ساخت. این کتاب شرح اولیاست که پس از ایشان بودهاند. اما به سبب تبرک به صادق ابتدا کنیم.
اگر تنها صفت او گویم به زبان و عبارت من راست نیاید که در جمله علوم و اشارات و عبارات بیتکلف به کمال بود و قدوه جمله مشایخ بود و اعتماد همه بر وی بود و مقتدای مطلق بود. هم الهیان را شیخ بود و هم محمدیان را امام و هم اهل ذوق را پیشرو و هم اهل عشق را پیشوا، هم عباد را مقدم هم زهاد را مکرم. هم صاحب تصنیف حقایق و هم در لطایف تفسیر و اسرار بینظیر بود.»
عارف نامدار ایرانی بایزید بسطامی نیز از قرار معلوم مرید و شاگرد امام صادق بوده و در مدینه خدمت ایشان رسیده است. عطار در کتاب خودش میگوید امام صادق (ع) پس از مدتی که بایزید مراتب کمالات عرفانی را نزد او به اتمام رساند او را به بسطام بازگرداند و به دلیل علاقهای که به بایزید داشت یکی از پسرانش به نام محمد را نیز همراه او فرستاد. محمد در بسطام زودتر از بایزید درگذشت و بایزید بسطامی وصیت کرد پیکر او را در صحن امامزاده محمد به خاک بسپارند.
در اواخر عمر امام صادق، به دستور منصور دوانیقی خانه امام را آتش زدند و کمی بعد در شوال سال ۱۴۸ امام صادق از این جهان کوچ کرد. مورخان شیعه و سنی اطلاعات دقیقی از شهادت او ثبت نکردهاند و به همین علت برخی از علمای بزرگ شیعه، چون شیخ مفید معتقدند ایشان وفات کرده و به شهادت نرسیده است. ایشان به دلیل سن طولانیاش به شیخالائمه مشهور است.